Silnice, chodníky

Osvětlení silnic

Hlavní funkcí silničního osvětlení je zajistit účastníkům silničního provozu potřebné vizuální podmínky pro bezpečnou a pohodlnou jízdu v noci. Silniční osvětlení by mělo odhalovat všechny prvky silnic a komunikací (včetně chodníků, jízdních pruhů, dopravních značek, dopravního značení, obrubníků, krajnic, přechodů pro chodce, přechodů pro chodce atd.), které jsou pro všechny uživatele včetně chodců, cyklistů a řidičů velmi důležité. Svítidla pouličního osvětlení by navíc kromě toho, že jsou účinná, spolehlivá a trvanlivá, měla také dobře vypadat ve dne i v noci a být v souladu s okolním prostředím.

Obecný přístup k navrhování silničního osvětlení vychází z koncepce svítivosti, jejímž cílem je zajistit jasné pozadí vozovky, na němž jsou vidět obrysy předmětů. Proto se při navrhování osvětlení silnic obecně jako hlavní ukazatele používají úroveň jasu, rovnoměrnost jasu povrchu vozovky a kontrola oslnění. Pokud však jde o úlohy bližšího vidění, například v konfliktních oblastech včetně parkovišť, autobusových terminálů a cyklistických pruhů, nemůžeme zajistit jasné pozadí tak, aby se zobrazil obrys objektu, pak je zapotřebí přímé světlo na exponovaný objekt. Stejně tak v oblastech s hustým provozem, jako jsou mýtné brány a tranzitní křižovatky, může být velká část výhledu na povrch vozovky zakryta vozidly, a proto nemůže poskytnout pozadí pro zobrazení objektů. V obou případech bude vhodnější metoda osvětlení. Nicméně úrovně osvětlení vozovky (úroveň a rovnoměrnost osvětlení) a vhodná regulace oslnění jsou široce používány ve všech mezinárodních doporučeních pro motorovou dopravu.

Normy pro navrhování osvětlení

Úrovně osvětlení vozovek jsou popsány ve třídách s různými parametry osvětlení, aby vyhovovaly místním požadavkům na osvětlení. Tyto třídy by měly být zvoleny podle funkce komunikace, hustoty provozu, složitosti dopravy, segregace dopravy, pohybu chodců a jasu okolí. Klasifikaci silnic lze nalézt v normě EN13201.

Vozovky (M1 až M6)
Pro jízdní pruhy pro motorová vozidla existuje 5 úrovní osvětlení (M1, M2, M3, M4 a M5) a těchto 5 úrovní osvětlení je uvedeno v následující tabulce pro různé typy osvětlení vozovek. Doporučená udržovaná průměrná svítivost (Lav) zajišťuje, že vozovka je dostatečně jasná pro přiměřené zobrazení předmětů, zatímco doporučený celkový poměr rovnoměrnosti (Uo), poměr minimální a průměrné svítivosti na vymezené ploše, zajišťuje, že žádná část povrchu vozovky není příliš tmavá, takže ji nelze použít jako pozadí pro zobrazení předmětů. Doporučený poměr podélné rovnoměrnosti (Ul) je poměr minimální a maximální svítivosti podél podélné čáry procházející polohou pozorovatele, který zajišťuje, aby na osvětleném povrchu vozovky nevznikaly viditelné vizuální skvrny. Vypnutí oslnění, měřené jako prahový přírůstek (TI), snižuje kontrast mezi objektem a jeho pozadím. Doporučená mezní hodnota TI zajišťuje, aby oslnění nezhoršovalo vidění účastníků silničního provozu.

Silnice_M1_M6

Konfliktní oblasti(C1 až C5)
Je běžné, že příjezdové cesty sousedí s veřejně prospěšnými plochami, jako jsou autobusové zastávky, terminály trajektů, stanoviště taxíků, mýtné brány nebo parkoviště, nebo k nim vedoucí cesty. Mezi další podobné zájmové oblasti patří křižovatky, přechody pro chodce a kruhové objezdy. Ty se často označují jako "konfliktní oblasti", kde je pro návrh osvětlení vhodnější použít přístup založený na intenzitě osvětlení.

tabulka_konflitnich_oblast

Technologie plošného osvětlení se používá k osvětlení volných prostorů, jako jsou konfliktní oblasti, kde je smíšený provoz nebo kde se doprava spojuje a rozpojuje. Hlavními požadavky jsou zajištění specifických úrovní osvětlenosti a rovnoměrných poměrů a přiměřená kontrola oslnění. V konfliktních oblastech jsou úkoly vidění často obtížnější než na přímých silnicích kvůli změnám v uspořádání silnic nebo velkému počtu chodců, cyklistů nebo jiných účastníků silničního provozu. V těchto oblastech (včetně křižovatek, kruhových objezdů, přechodů pro chodce) by měly být zajištěny vyšší úrovně osvětlení, jak je popsáno níže.

Stezky pro chodce a cyklisty (bez motorové dopravy, P1 až P6)
Pro chodníky a cyklistické stezky bez motorového provozu existuje 5 úrovní osvětlení. Na rozdíl od uživatelů dálnic dávají chodci kvůli pocitu bezpečí přednost jasně osvětlenému prostředí. Proto se osvětlení těchto ploch řídí především úrovní osvětlení, jak je uvedeno v následující tabulce. Pro oblasti (uličky), které vyžadují rozpoznávání obličejů, by měly být zvoleny lampy s indexem podání barev vyšším než 70, nebo vyšším a existují také požadavky na minimální úroveň vertikální osvětlenosti, aby se zvýšil pocit bezpečí a zabránilo se kriminalitě.

stezky-pro-chodce

Návrh uspořádání silničního osvětlení

Rozvržení silničního osvětlení zahrnuje dvě části. Jednou je profil ulice a druhou částí je uspořádání sloupů. Uliční profily, které definují konfiguraci ulice. A uspořádání sloupů se týká toho, jak jsou na ulici umístěny stožáry pouličního osvětlení umístěny.
Definice profilu ulice

Uliční profil se týká především toho, z čeho se silnice skládá? V různých zemích nebo městech existuje mnoho různých uličních profilů. Profily zahrnují především součásti zahrnující jízdní pruhy pro motorová vozidla, jízdní pruhy pro cyklisty, chodníky, parkovací pruhy, travnatý pás, střední a nouzový pruh atd. Městské komunikace jsou často jejich kombinací. Někdy má pouze pruhy pro motorová vozidla, jindy je kombinací pruhů pro motorová vozidla a pruhů pro cyklisty nebo je kombinací pruhů pro motorová vozidla a izolačních ostrůvků plus nouzových pruhů apodobně. Různé profily ulic uvádíme následovně.

Profily-ulic_LEDsviti

Uspořádání sloupů
Po potvrzení normy osvětlení a uličních profilů je třeba zvolit také rozmístění stožárů podle stavu vozovky. Kromě toho je třeba před realizací simulace osvětlení potvrdit vzdálenost mezi stožáry, výšku stožárů, úhel výložníku, odsazení, přesah a délku výložníku. Vzhledem k omezenému prostoru zde nebudeme uvádět příliš mnoho. Následuje pět běžných uspořádání stožárů pouličního osvětlení.

Jednostranné
Jednostranné uspořádání se používá v případě, že šířka komunikace nepřesahuje instalační výšku svítidel. Svítidlo pouličního osvětlení tohoto typu uspořádání z je umístěno na straně silnice. Výhodou tohoto uspořádání je, že poskytuje řidiči dobrou vizuální orientaci na silnici a dobrou podélnou rovnoměrnost. Hlavní nevýhodou tohoto typu rozmístění je, že jas vzdálenějšího povrchu vozovky musí být nižší než jas blízkého povrchu vozovky svítidla, ale celkovou rovnoměrnost lze obecně dobře zlepšit rozumným návrhem rozmístění osvětlení. Toto uspořádání se navíc doporučuje i pro objízdné trasy.

Odstupňované
Šachovnicové uspořádání se používá hlavně tehdy, když je šířka vozovky 1 až 1,5násobkem instalační výšky svítidel. Svítidla tohoto typu uspořádání jsou umístěna po obou stranách silnice šachovnicově nebo klikatě. Střídání světlých a tmavých vloček může vytvářet nepříjemný klikatý efekt, proto bychom měli dbát na rovnoměrnost jasu povrchu vozovky. Šachovnicové uspořádání se pro dálnice obecně nedoporučuje, protože je obtížné dosáhnout přijatelné podélné rovnoměrnosti.
Opačný

Protilehlé
Protilehlé uspořádání se používá hlavně v případech, kdy je šířka vozovky větší než 1,5násobek instalační výšky pouličních lamp. Svítidla v tomto uspořádání stojí proti sobě. Doporučuje se používat na širokých vozovkách nebo dálnicích.

Dvojité středové
Uspořádání Twin-central se používá hlavně u dvouproudých silnic. Sloupy osvětlení jsou umístěny ve středové rezervaci. Každý sloup osvětlení má obvykle dvě svítidla namontovaná zády k sobě na každé straně vozovky. Tento typ uspořádání osvětlení často vyžaduje, aby byly silnice opatřeny širokými ostrůvky, což snižuje investiční náklady a náklady na údržbu. U tohoto uspořádání osvětlení musíme věnovat pozornost potenciálním rizikům při údržbě osvětlení, protože izolační ostrůvek se nachází v blízkosti rychlého jízdního pruhu. Doporučuje se tedy provádět jej v případě uzavřených jízdních pruhů.

Kombinované dvojité středové a protilehlé osvětlení
V kombinovaném uspořádání twin-central a opposite se kombinují dvojitá svítidla umístěná na centrální rezervaci s opačným uspořádáním. Obvykle je na rychlostní silnici zřízena zpevněná krajnice a sloup veřejného osvětlení by měl být umístěn na straně zpevněné krajnice. Jinými slovy, v porovnání s dvojím centrálním uspořádáním se v takovém uspořádání silnice upřednostňuje uspořádání protilehlé. Tento typ uspořádání se doporučuje u rychlostních silnic s mimořádně širokými vozovkami.

usporadani

Jaká světla použít pro případné realizace?

LEDsviti.cz vám nabízí různé druhy svítidel. Můžete vybírat ze svítidel určených na výložník, s kloubem, osvětlení určené přímo pro dotační programy, případně LED chytré osvětlení.

Máme za sebou nespočet realizovaných osvětlení, podívat na naše provedené istalace se můžete v kategorii realizace.

Doporučené světla pro pro případně realizace:

8971          12364

LED veřejné svítidlo VO 30W na výložník denní bílá      LED veřejné svítidlo VO 30W na výložník denní bílá

 

 

 24820

 LED veřejné svítidlo VO 30W na výložník denní bílá

Affiliate program