Vliv barvy světla na kvalitu života | LEDsviti.cz

Víte, jaký vliv má barva světla na kvalitu vašeho života? Zásadní

Barva světla nás ovlivňuje odjakživa. Zatímco dříve se intenzita světla a jeho barva přirozeně měnila podle denní doby, dnes s umělým osvětlením je situace zcela jiná – a světlo nás ovlivňuje více, než si myslíte. Zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu našeho života, stejně jako kvalitu spánku a náladu během dne.

o-svetle-a-tme-slunce-mesic-vyhled-do-krajiny-lenka-maierova

Víte, že osvětlení může mít vliv na vaši pracovní výkonnost? Pokud zvolíte špatnou barvu a intenzitu světla, může vás světlo během dne dokonce uspávat.

Vsaďte na kvalitní LED panely

Velkou roli samozřejmě hraje kvalita osvětlení. Pokud máte ještě někde v domě staré žárovky, určitě je vyměňte za LED panely nebo jiné moderní LED osvětlení. Můžete tak ušetřit, protože LED světlo mění až 90 % energie na světlo, nikoli na teplo, kde se energie ztrácí. Navíc má mnohem delší životnost, a to až 30 000 hodin svícení. Vhodné jsou samozřejmě LED panely, které se lehce dají umístit přímo jako stropní svítidlo, případně jako svítidlo do sádrokartonového podhledu.

Kvalitní LED panely umí dokreslit celkovou atmosféru vašeho interiéru. Existuje mnoho druhů, kromě vestavných LED panelů například i závěsné nebo dokonce designové panely, které se lehce stanou dominantním prvkem v interiéru.

Barva osvětlení vhodná k relaxaci

Do pokojů, kde chcete relaxovat, byste měli zvolit jinou barvu osvětlení než například do pracovny. Schválně se zamyslete, máte doma rozdílnou barvu osvětlení? Okolo 83 % domácností na osvětlení neklade žádné nároky a prakticky ho nijak neřeší. Přitom osvětlení má vliv nejen na vaši relaxaci. Především do obývacího pokoje, kde chcete odpočívat, je vhodné zvolit alespoň 2 obvody osvětlení – centrální a vedlejší.

Zatímco centrální osvětlení může být silnější, například LED panely v případě návštěv, sekundární neboli vedlejší osvětlení, je vhodné volit spíše slabší, které vytváří harmonický prostor a přímo vás neosvětluje. Vhodné jsou teplejší barvy s chromatičností do 2 700 Kelvinů. Ideálně v rozmezí 1 900 až 2 300 Kelvinů. Taková chromatičnost osvětlení navozuje příjemný pocit klidu a odpočinku.

Jakou zvolit barvu osvětlení na práci?

Osvětlení do pracovny je úplně rozdílné například od osvětlení do obývacího pokoje. Protože se potřebujete v pracovně především soustředit na práci, je vhodné zvolit takovou barvu světla, která vaše soustředění podpoří. Do pracovny využijte centrální osvětlení v podobě LED panelu s chromatičností světla okolo 6 500 Kelvinů, tedy v denní bíle. Takové světlo s výkonem alespoň 12 W bude dostatečně osvětlovat celý prostor pracovny, a to až 8 m2.

Nezapomínejte ale na osvětlení pracovního stolu, protože LED panely osvětlují prostor od stropu, takže si nejspíš budete stínit na pracovní stůl. Proto doporučujeme využít také například lampy na pracovní stůl, i tady volte spíše osvětlení v denní bíle.

Vhodné světlo do ložnice

Během posledních několika let má mnoho lidí problém se spánkem. Nepochybně na to má svůj vliv také osvětlení ložnice. Světlo do ložnice by mělo  

být zejména tlumené a v teplé barvě. Ideální chromatičnost světla do ložnice je maximálně do 2 300 Kelvinů a intenzita klidně do 10 W. Dbejte na to, aby v ložnici nebylo žádné modré spektrum světla, které může narušovat spánek a produkci melatoninu – ten přímo ovlivňuje kvalitu spánku.

TIP jak lépe usnout

Pokud máte problém se spánkem, rozhodně vyměňte osvětlení do ložnice. Zároveň omezte práci na počítači nebo telefonu zhruba hodinu před usnutím. Snažte se vyhnout hodinu před spánkem displejům a jinému přímému světlu. Modré světlo blokuje produkci melatoninu a potom máte nejen problém usnout, ale spánek zároveň není tak kvalitní. Zároveň je dobré udržovat v ložnici čerstvý vzduch s teplotou maximálně do 20 °C. Nezapomínejte ani chodit spát ve stejný čas a ideálně i ve stejný čas vstávat.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.